Brev:
Hjælp til at få min søn til at spise normalt igen
25. august 2011
Alder:
3 år, 9 mdr.
Hjælp til at få min søn til at spise normalt igen
Hej Helen.
Nu er jeg her igen, bare med min den store dreng, som fylder 4 år i nov.
Det sidste stykke tid gider han ikke spise noget mere til morgenmad, aftensmad og andre tider på dagen. Men de typiske er morgenmad og aftensmad fortiden. Det er et mareridt. Han tager 2 mundfulde og så siger han er nu er han færdig. og det bogstavlig talt.
Før kunne vi få ham til at spise mere ved at sige at det skulle han osv. men de sidste 14 dage gør han det bare ikke mere, og synes vi har prøvet alverdens ting, for synes ikke det er sjovt at han ikke gider at spise. Vi har prøvet at sige han skal spise flere, men ellers gøre som ingenting, ind på værelset (fordi han ikke høre efter), skælde ud, gøre som ingenting. Er bare bange for vi selv ubevidst er kommet der hen, hvor han bare ikke gider.
Før elskede han sin havregrød/havregryn og morgenen og spiste lystigt. men den er bare snart helt væk, altså hans lyst og jeg spørger ham selv om morgen, hvordan han vil have den lavet, så han får den som han gerne vil.
Eks igår fik han noget nudler, med kylling og gulerod og han siger: mmmm mor smager godt, men efter 5 mundfulde skulle han ikke have mere, sagde han skulle blive siddende til han er færdig og jeg havde ikke hældt særlig meget op til ham. Han kunne mere end sagtens spise den portion. Men selv når vi andre er gået og han stadig sidder der, sker der intet.
Hvorfor er det sådan nu? For han synes jo det smagte godt. Det skal lige nævnes at vi ikke kan sidde og spise ude i køkknet, så vi har en spisestue og alm stue, som hænger sammen med en stor åbning. så han er mere interesseret i hvad vi laver. Burde vi går væk fra stuen så han kunne se os eller?
Det skal vel lige nævnes at han får morgenmad ved 6.30. i hans børnehave for de snack kl 9.30 og frokost kl 12. og så får en typisk lidt ved 15 tiden igen., men her er jeg obs på han ikke for alt for meget, så han stadig kan spise aftensmad. og det har jo alle dage fungeret, bare ikke mere. Nogen gange nu når jeg spørger ham der kl 15 hvad han har lyst til, siger han bare ikke noget. Hvor jeg så siger jeg synes du skal have lidt, for der går jo længe til vi skal have aftensmad, som vi får kl 18. Skulle jeg bare lade vær med at give ham noget så?
Har du nogen gode råd til hvad vi kan gøre, så han kommer til at kunne spise normalt igen. Det andet er ret irriterende for os alle og vores hyggelige spisetider er der jo bare ikke mere, når vi nærmere mere diskuterer om han skal spise eller man bare ser han sidder der og kigger rundt og intet bliver spist, og han er ikke særlig stor i forvejen, vejer 13 kilo.
En ting mere, han har alle dage vidst hvad han ville have af mad og hvad han ikke ville have. Hvis jeg tilbyder ham noget han ikke har smagt, siger han bare det kan jeg ikke lide, uden overhovedet snart at have kigget på det. Han spiser ingen frugt mere, har han gjort, og nu er vi kun nede på agurker og gulerødder af grønsager der ryger ned. Der er også flere ting han har elsket, og pludselig fra den ene dag til den anden, så kan han bare ikke lide det mere.
Hvorfor? Har du nogen råd til hvordan vi kan få ham til at smage nye ting og noget af den gamle han elskede?
I dine svar ang mad til små børn, skriver du de gerne må få tomat, men uden skrællen, hvorfor må de ikke få det? Tristan er 7 mdr.
Hilsen
Camilla (som vil gøre hvad som helst for ændre vores madproblemer)